Photo by Adolfo Félix on Unsplash

Maailman pelastaminen on kannattavaa liiketoimintaa

Meitä kaikkia vaivaa pienempi tai suurempi ahdistus, kun luemme muovilautoista valtamerillä, ilmastonmuutoksen aiheuttamista luonnonkatastrofeista tai mietimme sitä, että 6 miljoonaa lasta kuolee vuodessa ennaltaehkäistäviin syihin. Osa meistä on jättänyt lapset tekemättä, osa katselee jälkikasvuaan huolta täynnä. Ja seuraavassa hetkessä painellaan taas polttomoottorilla eteenpäin kertakäyttökuppi kädessä. Näin se vain menee, itselläni ja lähes kaikilla ns. normaaleilla tutuillani.

Yksittäinen kuluttaja-kansalainen voi toki tehdä paljon, mutta vielä enemmän voimme tehdä, jos teemme asioita yhdessä. Valtion tehtävä on jo lähtökohtaisesti vaikuttaa ihmisten tulevaisuuteen positiivisesti ja ei nyt mennä siihen, miten se onnistuu, mutta tavoite on selvä. Kansalaisyhteiskunta mittaa toimintansa positiivisia vaikutuksia koko ajan enemmän ja enemmän. Siellä vuosia viettäneenä voisin jopa väittää, että mittaamiseen käytetään jo liiankin paljon resursseja. Mutta yrityssektori elää vieläkin lain alla, jonka mukaan on tuotettava voittoa omistajille.

Liiketoiminnassa voittoa syntyy, kun tulot ovat suuremmat kuin kulut. Ja yritykset mittaavat vain omaa toimintaansa, eivät ympäristövaikutuksia. Suomesta puuttuu myös teknisenä instrumenttina ns. sosiaalinen yritys, joten kaikki suomalaiset yritykset toimivat saman lain alla: voittoa on tultava. Yritysten toiminta suuntautuu siis vastuulliseksi vain kolmea kanavaa myöten: 1) rajoittava lainsäädäntö, 2) liiketoimintaympäristön välttämätön hallinta ja 3) kysyntä.

Yrityksen liiketoimintaan suurin vaikutus on kysynnällä. Ja kysynnän vastapari on tarjonta. Meidän on hyvin hankalaa ostaa sitä, mitä ei ole helposti tarjolla. On täysin varmaa, että huolien yhä kasvaessa, yritysten välisen kilpailun voittavat ne, jotka tarjoavat vastuullisesti ja kestävästi tuotettuja tuotteita ja palveluja ja osaavat myös kertoa niistä kansankielellä.

Olemmekin nyt liiketoimintaa ja vastuullisuutta hyvin tuntevan joukon kanssa perustamassa yritystä, joka auttaa yrityksiä tekemään vastuullisuudesta kilpailuedun. Jännittäviä aikoja siis elämme, niin isossa kuvassa kuin tässä meidän pienessäkin. Varmaa on kuitenkin, että maailman pelastaminen on kannattavaa liiketoimintaa ja koko ajan kannattavammaksi se tulee.

Lisää tällä kanavalla!

PS. Yrityksen nimi on Infine. Nettisivu ei ole vielä auki, mutta etsimme pilottiyrityksiä, joilla on tarvetta vastuullisuus-arvioinnin tekemiseen. Aloitamme aina rakentamalla jo tehdyn työn päälle, siinä meidän ensimmäinen kestävyysinnovaatiomme!

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s